Jak rozpoznać depresję u członka rodziny?

smutna kobieta

Depresja to zaburzenie nastroju, w którym brak leczenia skutkuje poważnymi konsekwencjami. Jak można ją rozpoznać?

Co to jest depresja?

Depresja, jest choroba występującą częściej u kobiet niż mężczyzn. Określa się ja jako zaburzenie nastroju, ogólne przygnębienie. Bardzo często towarzyszy jej brak zainteresowań. Ma różne podstawy. Najczęściej występuje po przeżyciu traumatycznych wydarzeń, jakim może być śmierć bliskiej osoby, choroba lub utrata pracy. W przypadku długo utrzymującego się obniżonego nastroju należy, udać się do specjalisty. Jej rozpoznanie jest na tyle trudne, gdyż u każdego pacjenta objawia się w innych sposób. Osoba chora ma zaburzenia snu, koncentracji, niskie poczucie własnej wartości. Depresja utrudnia prawidłowe funkcjonowanie życia codziennego. Nieleczona może prowadzić, do skutecznych prób samobójczych. Dlatego tak ważne jest nielekceważenie objawów oraz pomoc osobie chorej. Atakuje nie tylko osoby dorosłe, ale coraz częściej dzieci i młodzież. Wyróżniamy kilka rodzajów schorzenia: egzogenna, endogenna, poporodowa, urojeniowa i lekowa oraz z zahamowaniem.

Jak rozpoznać depresję u członka rodziny?

Depresja jest trudna do rozpoznania zwłaszcza w jej pierwszym etapie. Pracownia psychologiczna w Pucku oferuje pomoc w zaburzeniach relacyjnych w formie psychoterapii. Nie wszystkie objawy muszą być przyczyna choroby. U każdego pacjenta objawiać się może w inny sposób. Jedni cierpią na bezsenność, a inni mogliby ciągle spać. Może występować również brak apetytu lub nadmierne łaknienie. Jednak te objawy nie muszą świadczyć o depresji, mogą mieć zupełnie inne przyczyny chorobowe. Niepokojącymi objawami, których nie należy lekceważyć, jest fobia społeczna, brak zainteresowań praca, szkoła, bliskimi, problemy z pamięcią. Jednak najgorszymi objawami są myśli samobójcze oraz samookaleczenia. Należy bardzo szybko reagować, aby nie pozostawić takiej osoby samej, bez wsparcia. Konieczna jest wówczas konsultację w poradni psychologicznej.